Taoizm starożytny i współczesny

   wersja do druku 
Powrót na stronę główną » Filozofia taoistyczna » Numerologia i kosmogeneza taoistyczna » 0 - Niebo Wcześniejsze (Przedurodzeniowe) 
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o zajęciach i szkoleniach, podaj swój email:

ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia: Taoizm starożytny i współczesny - 0 - Niebo Wcześniejsze (Przedurodzeniowe) Lada_Malinakova.jpgPodstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, X 2023 - VI 2024 roku. Prowadzi Lada Malinakova. MOŻNA JESZCZE DOŁĄCZYĆ DO SZKOLENIA, A  ZALEGŁE SESJE ZALICZYĆ ONLINE. Informacje i  zapisy: Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
Tai Chi, Forma DzieciDao ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i  witalności. Środy i  piątki 7:45-9:15  - Warszawa, i  Internet cały. Prowadzi Marian Nosal, więcej…
Lada MalinakovaMedycyna ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i  czwartki 19:30 Warszawa, i  Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…

Co oznacza zero w  numerologii, w  kosmogenezie taoistycznej oraz w  Tradycyjnej Medycynie Chińskiej (TCM)?

Zero w  TCM oznacza tak zwane Niebo Wcześniejsze (Przedurodzeniowe). W  filozofii taoistycznej może oznaczać tak zwaną Pustkę, która tak naprawdę jest potencjałem Pełni lub niedefiniowalne i  pierwotne pojęcie Najwyższego Tao.

Kosmologia taoistyczna: zero, czyli - Niebo Wcześniejsze (Przedurodzeniowe) W kontekście życia człowieka Niebo Przedurodzeniowe, to wszystko, co pojawiło się w  naszym życiu w  momencie urodzin. Jest to potencjał, który otrzymaliśmy w  momencie urodzin, czy poczęcia.

W Tradycyjnej Medycynie Chińskiej pojęcie Nieba Przedurodzeniowego używane jest dość często i  oznacza podstawową konstytucję, którą otrzymaliśmy od rodziców i  Wszechświata.

Nasz potencjał zdrowotny, wynikający z  tej konstytucji jest nieuzupełnialny, możemy go tylko wspierać, pielęgnować ale nie możemy go zmienić.

Ta podstawowa, przedurodzeniowa konstytucja związana jest i  opisywana w  TCM jako Esencja Jing zawarta w  sile systemu energetycznego Nerek.

Przykładem poważnych jej wad są choroby genetyczne.

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z  tego, że każdy człowiek w  momencie urodzenia otrzymuje Jing innej jakości.

Oznacza to, że nie wszyscy mamy równe szanse, każdy jest inny.

Dlatego nie próbujmy bezmyślnie naśladować bliźnich w  ich zachowaniach.

To, że ktoś z  naszych znajomych może niedosypiać, ciężko pracować i  na przykład pić dużo alkoholu, to nie znaczy, że my możemy bezkarnie dla naszego zdrowia robić to samo!

Pielęgnowanie naszej Esencji Jing polega właśnie na życiu zgodnie z  naszymi uwarunkowaniami, nieprzemęczaniu organizmu, ale też dawanie mu dokładnie tyle aktywności ile potrzebuje.

Wracamy więc do podstawowych zaleceń zdrowotnych: zdrowy sen, dieta, właściwe formy aktywności, nieprzemęczanie się.

Aha, jeszcze jedna uwaga: to, że ktoś przez wiele lat nadwyrężał swój organizm i  "nie jest chory", to znaczy tylko tyle, że na razie nie jest chory.

Nawet jeżeli mamy silną konstytucję przedurodzeniową, to ciągle powinniśmy ją pielęgnować i  wspierać.

Podam tu trzy przykłady zachowań, które tradycyjnie wychowani Chinczycy mają we krwi, wpojone już w  dzieciństwie, a  my Europejczycy tych nawyków niestety nie mamy.

Chodzi mi o  picie wyłącznie ciepłych napojów, wczesne chodzenie spać i  ubieranie się stosownie do aktualnej pogody.

Picie zimnych napojów, czy jedzenie wyłącznie zimnych posiłków osłabia organizm i  zużywa jego zasoby energii na rozgrzanie ich i  trawienie.

Napoje nie mogą być ani za ciepłe, ani za zimne, najlepiej w  temperaturze trochę wyższej od temperatury naszego ciała.

W zimie oczywiście mogą być trochę cieplejsze, bo szybciej się schładzamy.

Powinniśmy chodzić spać około godziny 21:00, jest to szczególne ważne dla dzieci, ale dorośli też powinni o  tym pamiętać.

Jeżeli chodzi o  ubieranie się, to tradycyjni Chińczycy ubierają się "na cebulę", czyli mają ze sobą kilka warstw odzieży, które zakładają lub zdejmują w  zależności od temperatury i  wilgotności powietrza, siły wiatru oraz innych czynników atmosferycznych.

Pani Magdalena Wojciechowska-Budzisz w  swoim tekście "Magia liczb w  medycynie chińskiej" [1] o  zerze pisze:

"… Zero oznacza pustkę, ale nie w  dzisiejszym jej rozumieniu, gdzie powiedzielibyśmy, że jest to „nic”. Zero, czyli pustka, ma kluczowe znaczenie w  chińskich założeniach filozoficznych. Uważana jest ona za początek wszelkiego stworzenia, przestrzeń, w  której energia może się przemieniać i  tworzyć materię. Pustka nie oznacza bynajmniej braku czegoś, lecz to właśnie ona nadaje użyteczność formie, w  której występuje. Przykładem może być koło – to pustka w  środku koła zapewnia jego użyteczność. Nie jest to coś niepotrzebnego lub coś czego nie ma. Jest ona obszarem, w  którym pojawiają się siły stwórcze.

Kolejnym przykładem może być atom, w  którym „pusta” przestrzeń między elementami atomu nadaje kształt materii. Jeśli powiększylibyśmy atom do rozmiarów widzialnych to pusta przestrzeń zajęłaby ogromny obszar. Zatem to puste „coś” jest niezbędnym warunkiem do zaistnienia całej rzeczywistości i  to ono utrzymuje świat i  człowieka w  swej strukturze. …" [1]

Innym klasycznym przykładem na użycie pustki jest naczynie, dzban którego puste wnętrze używane jest do przechowywania wody.

Same ściany są zarysem, ograniczeniem dzbana, ale woda przechowywana jest we wnętrzu, czyli w  czymś, co możemy nazwać pustką.

Zero jest też symbolem Tao, czyli pierwotnej i  najwyższej zasady rządzącej Wszechświatem i  utrzymującej jego spójność.

Tao jest czymś, czego w  taoizmie nie definiuje się, ani nie opisuje dokładnie, ponieważ, jak napisał twórca taoizmu Laozi: "...nazwane Tao nie jest prawdziwym Tao…". Jest to więc pewna ostateczna rzeczywistość, którą można pojąć przy pomocy intuicji i  mistyki, a  nie myśleniem i  słowami.

Najwyższe Tao można nazwać "cichą inteligencją natury", ponieważ jest i  działa zawsze i  wszędzie, nie będąc postrzeganą.

Marian Nosal
Warszawa 2 IX 2016 - 4 XII 2019

Literatura:
1) Magdalena Wojciechowska-Budzisz
Magia liczb w  medycynie chińskiej
naturalnieozdrowiu.pl/…
--------------------------------------------------------------------------------------
Komentarze na FB pod tym tekstem:

Katri Szacinsky
W temacie umiaru: co medycyna chińska mówi o  morsowaniu? Czy odpowiednio prowadzone podnosi odporność czy zużywa energię?

Marian Nosal
Marian Nosal Z  morsowaniem jest jak z  sauną.
Jest dla niewielu.
Trzeba mieć wielkie zasoby Qi, aby morsować i  stawić czoło takiej ekstremalnej sytuacji.
 czasie morsowania i  w saunie ma zastosowanie zasada mówiąca, że maksymalne Yin lub Yang przechodzi w  swoje przeciwieństwo.
Ale wymaga to od naszego organizmu wysiłku energetycznego.
Wiec jak ktoś jest mocny, to wszystko przeżyje i  jeszcze się wzmocni.
Gorzej ze słabymi…

Jan Andrzej Szymański
Jan Andrzej Szymański A  to nie picie zimnych napojów zimą i  ciepłych latem nie jest zdrowotniejsze?

Marian Nosal
Marian Nosal Rozumiem, że Pan żartuje :-)
Ale trzeba to wyjaśnić osobom początkującym..
Proszę spytać swojego organizmu, czy w  zimie chce pić zimną wodę, czy ciepłą?…Zobacz więcej

Jan Andrzej Szymański
Jan Andrzej Szymański Marian Nosal okej. Bardziej podszedłem do tego jako zabobon, nie pamiętam już kto, ale kiedyś coś takiego usłyszałem. Osobiście nie zwracam na to uwagi, choć może i  powinienem ;)

taoizm.biz/…